Malowniczo położona w południowej części Zalewu Szczecińskiego Trzebież przez długie wieki była małą wioską rybacką. Na krótko przed II wojną powstał w Trzebieży budynek, w którym mieścił się ośrodek szkolenia podoficerów broni podwodnej Kriegsmarine. Od lat 50. obiekt ten został przeznaczony na potrzeby żeglarzy, a z czasem wyrósł tutaj największy i najsilniejszy ośrodek szkolenia żeglarstwa morskiego w naszym kraju. Szczyt potęgi Trzebieży przypada na lata 70. i 80. poprzedniego stulecia. Polski Związek Żeglarski stworzył tutaj Centralny Ośrodek Szkolenia Żeglarskiego. Co roku prowadzono obozy i kursy na wszystkie stopnie żeglarskie:
- żeglarza jachtowego
- sternika jachtowego
- jachtowego sternika morskiego
- jachtowego kapitana żeglugi bałtyckiej
- jachtowego kapitana żeglugi wielkiej
- instruktora żeglarstwa
- nawigacji
- astronawigacji
- radiotelefonisty w służbie morskiej
- manewrowe
Dla wielu żeglarzy literka „T” na patencie do dzisiaj jest źródłem dumy.
W porce jachtowym stacjonowało kilkanaście jachtów morskich, jeszcze więcej zatokowych i kilkadziesiąt mniejszych.
Wśród nich były sławne jednostki:
- Zew Morza
- Henryk Rutkowski (obecnie: Kapitan Głowacki)
- Śmiały
- Jurand
- Chrobry
- Dziwna
- Ina
- Rega Piana
- Kapitan Haska
Pod koniec lat 70. Trzebież odwiedzali egzotyczni goście z Libii. Ówczesny przywódca tego kraju Muamar Kadafi, miał plan budowy marin i rozwoju turystyki żeglarskiej. Zawarł więc umowę z władzami PRL i PZŻ, więc przez jakiś czas libijscy żeglarze szkolili się w polskim ośrodku. Poza wspomnieniami pozostały z tamtych czasów bungalowy zbudowane dla Libijczyków oraz skrypty pomocnicze w szkoleniu na żeglarza jachtowego napisane po angielsku i po arabsku!
Na przełomie stuleci Trzebież utraciła swoje znaczenie jako ważne centrum żeglarstwa morskiego.
Obecnie działająca Marina Trzebież stara się odzyskać dawny prestiż. Postawiono nowe pomosty z przyłączeniami wody i prądu. Wyremontowany został także główny budynek portu. Działa warsztat szkutniczy. Fundacja Klasyczne Jachty, którą z wielkim poświęceniem i zaangażowaniem prowadzi Marcin Wągiel uratowała przed całkowitym zniszczeniem wiele zasłużonych jachtów. Obecnie odbudowuje wsławiony epickim rejsem wokół Ameryki Południowej jacht Śmiały.
Trzebież odwiedzają coraz chętniej polscy i niemieccy żeglarze. Port jest dobrze osłonięty, a po wielkiej modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin zdecydowanie poprawiło się oznakowanie i wejście jest całkowicie bezpieczne. W Trzebieży działa także stacja paliwowa, więc często jachty wracające z morza do Szczecina zatrzymują się tutaj, by zatankować i odpocząć. Marina Trzebież położona jest dokładnie w połowie drogi między Szczecinem, a Świnoujściem. Rozpoczynając więc rejs w Szczecinie lub wracając z Bałtyku warto się tutaj zatrzymać. Spokój, niewielka liczba jachtów i żeglarzy, brak głośnych imprez w pobliżu zachęcają do pozostania w Trzebieży na dłużej. W miasteczku znajdziemy sklepy, bary, restauracje i różne punkty usługowe. Chociaż latem można dojechać z Trzebieży do Szczecina komunikacją miejską, to zdecydowanie wygodniej podróżować samochodem.
Jak wyczarterować jacht w Trzebieży?
Na miejscu działają firmy, oferujące do czarteru jachtu:
- motorowe
- morskie żaglowe
- żaglowe zalewowe
Jeżeli nie mamy wcześniejszych doświadczeń w wynajmowaniu jachtu w tym ośrodku, można zwyczajnie skorzystać z internetu. W wyszukiwarkę wpisujemy właściwą frazę:
- Trzebież czarter bez patentu
- wynajem łodzi motorowych Trzebież
- jachty morskie czarter Trzebież
Po wyświetleniu się propozycji wchodzimy na stronę odpowiedniej firmy i szukamy właściwego jachtu. Następnie telefonicznie albo mailowo kontaktujemy się z firmą czarterową w celu sprecyzowania szczegółów:
- wyboru jachtu
- terminu czarteru
- warunków finansowych
Po załatwieniu tych spraw nadchodzi czas podpisania umowy i uiszczenia zaliczki.
Jakie jachty można wyczarterować w Trzebieży?
Na trenie mariny działają firmy, które oferują różne jachty żaglowe i motorowe. Wśród nich:
- spacerowe, kabinowe jachty motorowe do żeglugi po Zalewie Szczecińskim
- kabinowe, mieczowe lub balastowo-mieczowe jednostki żaglowe
- pełnomorskie jachty żaglowe
Czy do wynajmu jachtu potrzebne są uprawnienia?
Można odpowiedzieć – „to skomplikowane”, ale to niczego nie wyjaśnia, no i po drugie wcale „skomplikowane” nie jest. Otóż bez patentu (czyli bez żadnych uprawnień) można czarterować i prowadzić jachty:
- żaglowe o długości do 7,5 m
- motorowe o mocy silnika do 13,6 KM
Kierowanie wszystkimi innymi pojazdami wodnymi wiąże się z koniecznością posiadania patentu. Jeżeli jednak nie masz ani patentu, ani doświadczenia, a chcesz wynająć jacht i popływać, to możesz:
- wyczarterować jacht razem ze skipperem (kapitanem)
- zaprosić na rejs kogoś, kto ma to, czego brakuje Tobie (patent i umiejętności)
- wyczarterować taki jacht, do prowadzenia którego patent nie jest potrzebny
Haczyk z radiostacji, czyli licencja na ukaefkę
Niemal wszystkie jachty pełnomorskie wyposażone są w radiostacje. Do obsługi radia morskiego VHF DSC (inaczej ukaefka) potrzebne jest licencja radiooperatora, czyli Świadectwo Operatora Łączności Bliskiego Zasięgu (Short Range Certificate-SRC). Licencję na ukaefkę można uzyskać po jednodniowym kursie i egzaminie w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej (UKE).
Ile kosztuj wynajęcie jachtu w Trzebieży?
Koszt czarteru jachtu zależy od wielu czynników:
- czas trwania wynajmu
- pora roku
- wielkość, rocznik i wyposażanie jednostki
Małe jachty żaglowe i motorowe można wynająć już za 200 zł/doba, natomiast pełnomorski jacht żaglowy, na którym może mieszkać 10 osób, to koszt do 10 000 zł/tydzień.