Radiooperator SRC ISSA – czy warto go robić?

,

Certyfikaty kompetencji SRC wydawane przez ISSA nie nadają formalnych uprawnień. W razie wątpliwości zapytaj organizatora szkolenia czy posługując się tym dokumentem, możesz zarejestrować radio i otrzymać indywidualny numer MMSI.

Szczegóły na stronie UKE

https://bip.uke.gov.pl/swiadectwa-operatora-urzadzen-radiowych-tresci/swiadectwa-morskie-i-zeglugi-srodladowej,1.html

Nie tylko Polska, ale też żadne inne państwo nie uznaje „międzynarodowych” certyfikatów ISSA:

https://www.ums.gov.pl/bezpieczenstwo-morskie/528-uznawanie-przez-polska-administracje-morska-certyfikatow-issa

Uznawanie przez polską administrację morską certyfikatów ISSA

W związku z licznymi pytaniami, kierowanymi do Ministerstwa Infrastruktury, dotyczącymi możliwości posługiwania się przez żeglarzy na terytorium Polski certyfikatami kompetencji wydawanymi przez ISSA (International Sailing Schools Association), resort zwrócił się administracji morskiej Wielkiej Brytanii (MCA – Maritime&Coastguard Agency) z prośbą o wyjaśnienie tej kwestii. Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, osoba, która uzyskała uprawnienia do uprawiania turystyki wodnej w innym państwie, może uprawiać turystykę wodną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie posiadanych uprawnień, potwierdzonych stosownym dokumentem. Za dokument, w rozumieniu art. 37a ust. 6 Ustawy o żegludze śródlądowej, należy rozumieć dokument wydany przez administrację danego państwa lub podmiot przez nią upoważniony. Z otrzymanej przez Ministerstwo Infrastruktury odpowiedzi od MCA jednoznacznie wynika, że ISSA nie posiada uznania administracji brytyjskiej ani prawa do wydawania jakichkolwiek certyfikatów kompetencji w jej imieniu. Mając na względzie powyższe, a także przepisy art. 37a Ustawy o żegludze śródlądowej, należy wobec tego uznać, że certyfikaty kompetencji ISSA nie mogą być traktowane jako dokumenty uprawniające do prowadzenia jachtów żaglowych albo motorowych na terytorium RP.

Paweł Gorczakowski

Urząd morski w Szczecinie

Jaka jest różnica pomiędzy licencją radiooperatora SRC, a certyfikatem SRC ISSA?

Między certyfikatem „przeszkolenia radiowego ISSA SRC VHF” a „Świadectwem Operatora Łączności Bliskiego Zasięgu UKE lub RYA” wystawionym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej różnica jest taka sama, jak między „pieniędzmi” używanymi w grze Monopoly, a oryginalnymi biletami Narodowego Banku Polskiego. 

Licencję radiooperatora wymaganą na jednostkach rekreacyjnych pływających po wodach morskich i wyposażonych w radiostacje VHF DSC może wydać organ administracji danego kraju lub instytucja przezeń upoważniona. W Polsce Świadectwo Operatora Łączności Bliskiego Zasięgu (ang. Short Range Certificate, SRC) wydaje Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) na podstawie egzaminu. Jest do dokument nadający posiadaczowi prawo obsługi radiostacji i innego sprzętu Światowego Morskiego Systemu Łączności Alarmowej i Bezpieczeństwa (GMDSS). Świadectwo wydawane jest bezterminowo i podobnie jak polskie prawo jazdy uznawane jest na całym świecie.

Zupełnie odmienna sytuacja ma miejsce w odniesieniu do certyfikatów kompetencji wydawanych przez ISSA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Szkół Żeglarstwa). Jest to federacja sportowa, która nie otrzymała od władz żadnego państwa zezwolenia do nadawania jakichkolwiek uprawnień. Certyfikaty kompetencji stwierdzają tylko formalnie, że ich posiadacz ma wiedze i umiejętności w danej dziedzinie. Nie są to jednak dokumenty w rozumieniu prawa i nie nadają żadnych uprawnień. W przypadku jakiejkolwiek kontroli, np. policyjnej, posiadacz certyfikatu wydanego przez ISSA traktowany jest jak osoba nie posiadająca stosownych uprawnień.

Wiele firm i klubów żeglarskich organizuje na terenie całej Polskie „jednodniowe kursy radiooperatora zakończone egzaminem”. Na ogół uczestnicy tych kursów otrzymują „certyfikat przeszkolenia radiowego ISSA SRC VHF”. Jet to być może ładna pamiątka dla posiadacza, niestety w rzeczywistości warta tyle, ile wart jest materiał, z jakiego została wykonana.