Wypadkowa siła aerodynamiczna działająca na żagiel powoduje ruch boczny łodzi. Część jachtu zanurzona pod wodą (miecz lub kil) wytwarza tzw. opór boczny. Wtedy właśnie siła wiatru „zamieniana” jest na ruch do przodu. Oczywiście powoduje to przechył jachtu, który załoga musi zrównoważyć. Czasem trzeba się zarefować (zmniejszyć powierzchnię ożaglowania) bo możliwości bezpiecznego „redukowania” przechyłu przez załogę jak i konstrukcję jachtu są zbyt małe.
*potocznie w języku żeglarskim nazywamy to balastowaniem
Jacht, który płynie idealnie pod wiatr nie istnieje. Regatowe jednostki mają mniejszy „kąt martwy” niż większość jachtów turystycznych. Decyduje o nim bardzo wiele czynników np. kształt żagla. Właśnie z tego powodu na sportowych łódkach jest wiele dodatkowych lin do „formowania” kształtu żagla w zależności od kursu, którym w danym momencie płynie jednostka.
Jachty o małym kącie martwym mogą żeglować pod wiatr kursem odchylonym jedynie o 12-15 stopni. Podczas planowania rejsu „pod wiatr” warto wziąć poprawkę na dryf.
Siła aerodynamiczna działająca na żagiel
Aby określić siłę aerodynamiczną bierze się pod uwagę takie rzeczy jak:
- prędkość wiatru pozornego
- powierzchnię ożaglowania
- własności aerodynamiczne ożaglowania
- kąt natarcia
- przebrany żagiel
- przeluzowany żagiel
- wybrzuszenie żagla
- smukłość
Wszystkich żeglarzy zapraszamy do skorzystania z ofert wynajmu jachtów żaglowych i motorowych. Znajdziecie je w kategoriach ogłoszeń takich jak czarter jachtów Mazury, Bałtyku, Chorwacji oraz innych.